راه اندازی «پرتال جامع هوانوردی عمومی ایران» ؛ به زودی        عضویت در کانال تلگرام هیتنا      
کد خبر: ۱۵۵۳۲     تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۸
میزگرد بررسی نمایشگاه ماکس 2017 - ابهام در نمایشگاه هوافضای روسیه MAKS - 2019
شایعه عدم برگزاری نمایشگاه MAKS-2019 در ژوکوفسکی قوت گرفته است.

اقدام بی سابقه جابجایی تاریخ برگزاری نمایشگاه هوافضای روسیه MAKS-2017، به خاطر برگزاری نمایشگاه ARMY که مهم ترین نمایشگاه بین المللی روسیه در زمینه صنایع دفاعی است، شایعات در خصوص عدم برگزاری دوره آینده نمایشگاه MAKS-2019 را قوت بخشیده است. در این خصوص نشستی با اعضای اتحادیه صنایع هوایی و فضایی ایران برگزارشد.

در میزگردی با حضور آقایان «رضا اصلانی» عضو اتحادیه صنایع هوایی و فضایی ایران، «شاهد ملکی‌پور» پژوهشگر پژوهشگاه هوافضای وزارت علوم، عضو هیات تحریریه ماهنامه صنایع هوافضا ) و نیز «نوید مقصودی» تحلیلگر ارشد حوزه هوافضا و کارشناس ارشد مهندسی هوافضا به بررسی فرصت‌های پیش روی کشورمان برای حضور بهتر و موثرتر در این نمایشگاه پرداخته‌ اند:


* اخیرا سیزدهمین دوره نمایشگاه هوافضای روسیه (ماکس 2017) برگزار شد که به نوعی دومین حضور ایران در قالب غرفه در این نمایشگاه بود. اگر مقایسه‌ای داشته باشید در خصوص این دوره و دوره گذشته در سال 2015، بفرمایید مهمترین تفاوت این دو حضور چه چیزی بود؟

اصلانی:البته به لحاظ داشتن غرفه و پاویون، این سومین بار است که ایران در نمایشگاه ماکس حضور پیدا می‌کند. در واقع ما در 2 دوره قبل یعنی ماکس 2013 نیز یک پاویون در این نمایشگاه داشتیم که البته مثل امسال نبود اما به هر حال غرفه‌ای بود که تعدادی از شرکت‌ها و فعالین حوزه هوافضا در آن جمع می‌شدند.

در سال 2015 هم در قالب یک پاویون فعالیت داشتیم اما  امسال در واقع گل کار بود که با حضور وزارت دفاع، یک پاویون در حد شأن نام ایران برگزار شد که اینها مدیون حضور قوی وزارت دفاع و همچنین معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری است.

امسال این پاویونی که در اختیار گرفتیم، وضعیت بسیار بهتری داشت و با اضافه شدن وزارت دفاع هم اتفاقات خوبی افتاد و اگر شما به کتاب‌های دوره‌های مختلف نمایشگاه نگاه کنید متوجه این تغییر می‌شوید.

در کتابی که امسال از مجموعه ماکس تهیه شد، حداقل 17-18 مورد به ایران اشاره شده و به اخبار و موضوعات مرتبط با ایران پرداخته شده است.

ملکی‌پور:وقتی به گزارش تهیه شده توسط خود شرکت «آویا سالن» که شرکت برگزارکننده نمایشگاه ماکس است، نگاه می‌کنیم مشخصا به دو کشور ایران و چین اشاره کرده و به موضوعات مرتبط با ایران پرداخته است.

* چه تعداد بازدیدکننده ایرانی از ماکس 2017 بازدید کردند؟

اصلانی:طبق برآوردهایی که ما داشتیم، حدود هزار نفر از ایران از این نمایشگاه بازدید کردند که از میان آنها حدود 400 نفر بازدید کننده تخصصی بودند و مابقی آنها، افرادی که به این حوزه علاقه داشتند.

*از نظر اهمیت و اعتبار، نمایشگاه ماکس روسیه چه تفاوت‌هایی با دیگر ایرشوها دارد؟

مقصودی:نمایشگاه‌های هوایی در واقع یک فرصت برای کسب و کار بوده و اولویت همه کشورها، بهره‌برداری اقتصادی از توانمندی‌های هوایی و فضایی است.

این نمایشگاه از نظر فناوری و نظامی که به عنوان ویترینی از قدرت نمایی روس‌ها به حساب می‌آید، یک نمایشگاه بسیار بزرگ، درجه یک و سطح اول است و آرام آرام به سمتی حرکت می‌کند که وجهه اقتصادی آن هم بیشتر شده و در واقع به بازارهای جهانی وصل شود اما همانطور که گفتم کماکان از نظر نظامی جزو بهترین‌ها، کامل‌ترین‌ها و مفصل‌ترین‌هاست.

* البته تحریم‌های سال‌های اخیر آمریکا و برخی دیگر کشورها علیه روسیه هم تاثیراتی بر روی ماکس داشته مثلا اگر بخواهیم ماکس 2011 را با 3 دوره بعد از آن مقایسه کنیم، می توانیم تفاوت‌ها را بخوبی ببینیم.

مقصودی:بله به خاطر تحریم‌هایی که علیه روسیه اعمال شده حضور دیگران به خصوص غربی‌ها کمرنگ‌تر شده ولی این چیزی از ارزش‌های ماکس کم نمی‌کند.

نباید فراموش کنیم که روسیه به تنهایی به طور کامل از صفر تا صد فناوری‌های هوای و فضایی را در اختیار دارد و الان نیز به سمت تجاری‌سازی و حضور فعال در بازارهای بین‌المللی حرکت می‌کند که نمونه آن بحث هواپیماهای بدون سرنشین است چرا که روس‌ها در این حوزه سابقه چندان قوی ندارند اما در حال حرکت در این مسیر، هم برای توسعه و هم برای تجاری‌سازی هستند.

* در کنار حضور سازمان‌ها و نهادهای دولتی ایرانی در ماکس، برخی شرکت‌های دانش بنیان نیز در این نمایشگاه حضور پیدا می‌کنند. امسال چه تعداد از این شرکت‌ها حضور داشتند و این حضور چه آورده‌ای برای آنها دارد؟

ملکی‌پور:امسال 14 شرکت دانش بنیان خصوصی از ایران در ماکس حضور داشتند. این ها علاوه بر بازدیدهایی که دارند می‌توانند دستاوردهای خودشان را هم در معرض دید دیگران قرار دهند.

این تمرکز رویدادهای علمی مختلف می‌تواند کمکی باشد تا شرکت‌های دانش‌بنیان ما از یک پکیج علمی و فناوری در کنار تجربیات دیگران از جمله روسیه که یکی از قطب‌های بزرگ هوافضا است، بهره‌مند شوند.

اصلانی:در سال 2015 از حضور این شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی ما توانستیم به صادرات فناوری به شرکت‌های روسی برسیم.

* هدف‌گذاری شرکتها برای حضور در این نمایشگاه به چه صورت است، آیا جای خاصی برای هماهنگی وجود دارد یا هرکدام از این شرکت‌ها اهداف انفرادی خودشان را دنبال می‌کنند؟

اصلانیاین هماهنگی‌ها بیشتر در اتحادیه هوایی فضایی ایران صورت می‌گیرد و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از طریق کریدور صادراتی خودشان از این هماهنگی‌ها حمایت می‌کند.

به هر حال هزینه‌های حضور در نمایشگاه‌های اینچنینی برای شرکت‌های خصوصی بالاست و در همه دنیا هم شرکت‌های خصوصی متوسط و کوچک نیاز به این دست حمایت‌ها دارند و معاونت علمی این کار را به خوبی انجام داده و در نمایشگاه ماکس هم نتایج آن را دیده‌ایم.

علاوه بر این، 200 شرکت هم تحت پوشش اتحادیه هوایی فضایی قرار دارند که از این طریق مورد تشویق قرار گرفته و انگیزه برای حضور در این نمایشگاه‌ها را پیدا می‌کنند. هر سال هم این همگرایی بیشتر می شود.

* چه تعداد کشور در نمایشگاه ماکس شرکت می‌کنند؟

اصلانی:معمولا حدود 40 کشور حضور پیدا می‌کنند که البته در برخی سال‌ها این تعداد به 35 و در برخی مقاطع هم به 45 کشور می‌رسد که تقریبا شامل هزار غرفه می‌شود.

* دستاوردها و محصولاتی که در این دوره در غرفه ایران به نمایش گذاشته شد به نظرم قدری مفصل‌تر و بیشتر از دوره قبل بود. ارزیابی شما از ارائه محصولات ایرانی در ماکس2017 چیست؟ با توجه به اینکه در اخبار داشتیم که قرار است در دور بعدی ماکس جت آموزشی ایرانی با نام کوثر88 نیز در ایرشوی این نمایشگاه حضور پیدا کند.

مقصودی:برای پاسخ به این سؤال من یک قدم به عقب‌تر می‌روم. ما باید جایگاه خود را در زنجیزه تامین مشخص کنیم.

هوافضا یک صنعت پیچیده، پر زحمت و البته پرسود است و ما باید برنامه‌ریزی کنیم و ببینیم که از کجا می‌خواهیم وارد بازارهای جهانی شویم.

من با بخش داخلی که معطوف به تامین نیازها و حوزه اقتدار است، فعلا کار ندارم و وقتی در مورد یک نمایشگاه مانند ماکس صحبت می‌کنیم باید این بخش را کنار بگذاریم.

نگاه ما به روسیه در حوزه صنعت هوافضا بسیار مهم است که ما به روسیه به نگاه یک پیشکسوت و یک باتجربه در این حوزه نگاه کنیم.

ما نباید دچار خطا شویم. نباید نگاهمان به روسیه به عنوان یک رقیب و بالانس‌کننده باشد. البته من در حوزه تجاری صحبت می‌کنم.

* آقای ملکی‌پور، شما بحث ارتباط گیری و نوع حضور شرکت‌های خصوصی را در نمایشگاه‌هایی شبیه ماکس چطور می‌بینید؟ چه راه‌هایی برای ارتباط ‌گیری وجود دارد که نهایتا به منفعت داخلی در حوزه اقتصاد و فناوری ختم شود.

ملکی‌پور:ما در ایران شرکت‌های دانش‌بنیان و اصولا دانش کم نداریم. قبلا هم دیدم که شرکت‌ها در عرصه‌های دانشی مثل ساب سیستم‌ها و قطعات پیشرفت‌های خوبی کردند که اینها می‌تواند نقطه‌ای باشد برای ورود به عرصه‌های جهانی.

روس‌ها به دنبال این ارتباط‌گیری و همکاری هستند و فکر می‌کنم ما می‌توانیم از این موضوع به نحو مطلوب استفاده کرده و شرکت‌های دانش‌بنیان را هم درگیر کنیم.

اگرچه ایرانی‌ها بیشتر محصول‌گرا هستند و دوست دارند دستاوردهای خود را به نمایش بگذارند.

* ما در کشورمان دو نمایشگاه هوایی یکی در تهران و دیگری در کیش داریم که مثلا نمایشگاه کیش در دوره اخیر تفاوت‌های زیادی با گذشته داشت. ازجمله حضور برخی شرکت‌های خارجی و یا اجرای نمایش هوایی توسط تیم‌های آکروجت مشهور روسی و اروپایی.

البته شاید مقایسه نمایشگاه‌های ما با ایرشوهای جهانی نظیر ماکس درست نباشد ولی اگر بخواهیم یک نگاه اجرایی داشته باشیم، برای بهتر برگزار کردن نمایشگاههای خودمان، چه الگوبرداری هایی می‌توانیم از ایرشوهای کشورهای دیگر داشته باشیم؟

اصلانی:ما از سال 1381 نمایشگاه هوایی کیش را داریم ولی واقعیت این است که چه این نمایشگاه و چه نمایشگاه‌های سالانه‌ای که اتحادیه در تهران دارد، هیچ گاه آنطور که لازم است، حمایت نمی‌شوند.

ایرشوها و نمایشگاه‌های بزرگ هوایی جهان و یا اصولا نمایشگاه‌هایی از این دست در حوزه‌های مختلف، عموما از طرف بالاترین سطوح حاکمیتی حمایت و هماهنگ می‌شوند.

در ماکس همیشه رئیس‌جمهور حضور پیدا می‌کند. ساپورت‌کننده نمایشگاه دبی شخص اول یا دوم کشور است. در سنگاپور هم همین طور است و در فرانسه این حمایت را رئیس‌جمهور یا نخست‌وزیر انجام می‌دهد ولی در ایران متاسفانه علیرغم اینکه ما یک اسم جهانی روی نمایشگاه می‌گذاریم، اما این حمایت‌ها صورت نمی‌گیرد و هماهنگی‌ها و پشتیبانی‌ها نهایتا از سطح یک مدیرکل بالاتر نمی‌رود.

** دلیل این عدم حضور چیست؟ چرا شرکت‌ها انگیزه کافی را برای حضور همه جانبه در نمایشگاه‌های داخلی ندارند؟

اصلانی:هیچ شرکتی از حضور تبلیغاتی و نمایشگاهی بدش نمی‌آید ولی متاسفانه این هماهنگی‌ها وجود ندارد. مثلا یک شرک خصوصی وقتی می‌بیند فلان ارگان درباره فلان نمایشگاه نظر مثبت ندارد می‌ترسد و جلو نمی‌آید. موضوع فقط عدم هماهنگی است.

* یکی از نکاتی که در نمایشگاه ماکس نظر ما را جلب کرد، حضور پرشمار مردم عادی به همراه خانواده در روزهای عمومی نمایشگاه بود که فضایی شبیه تعطیلات آخر هفته داشت و نشان می داد مردم حاضرند ساعت ها در نمایشگاه بنشینند و نمایش‌های هوایی را تماشا کنند.این شور و اشتیاق و ایجاد علاقه در مردم برای بازدید از یک نمایشگاه فناورانه و نظامی از کجا نشات می‌گیرد و ما چطور می توانیم از این الگو در کشور خودمان بهره‌برداری کنیم؟

اصلانی:نمایشگاه ماکس در بین ایرشوهای دیگر دنیا بیشترین میزان بازدید کننده را دارد که امسال هم بنا بر آمار اعلام شده 453 هزار نفر از این نمایشگاه بازدید کردند که بیشتر این تعداد بازدیدها در 3 روز آخر (روزهای عمومی) بود.

اگر 50 هزار نفر از این تعداد را بازدیدکنندگان تخصصی محسوب کنیم، حدود 400 هزار نفر بقیه از عامه مردم بودند.

شما خودتان در یکی از این روزهای عمومی حضور داشتید و شور و شوق مردم در بازدید از نمایشگاه را دیدید.

این بالاترین ترویج حوزه هوافضا و فرهنگ‌‌سازی در این خصوص است و ما نیاز داریم چنین اتفاقی در کشورمان بیفتد.

ملکی‌پور:یادمان هست که ما در کودکی با شور و اشتیاق رفتن به غرفه کودک و نوجوان به نمایشگاه کتاب تهران می‌رفتیم و هنوز هم آن خاطره در ذهن ما زنده است.

در نمایشگاه ماکس، یک روز را به صورت رایگان برای بازدید دانش‌آموزان اختصاص دادند و یا برای برگزاری این نمایشگاه از دانشجویان همین حوزه استفاده کردند.

این دست اقدامات در کنار برپایی یک ایرشوی عظیم با حضور مردم، نتیجه‌اش این می‌شود که نوجوانان و دانشجویان ما راه خود را به راحتی انتخاب می‌کنند.

امروزه وقتی از بچه ها سوال می‌کنید که می‌خواهند در آینده چه کاره شوند، اکثر آنها خلبانی را انتخاب می‌کنند اما شاید حتی یک بار هم یک هواپیما را از نزدیک ندیده و یا با یک خلبان صحبت نکرده باشند.

در همین نمایشگاه ماکس، در برخی جلسات، خلبانان با بچه‌ها صحبت می‌کردند حتی نشست‌هایی برگزار می‌شد که افراد مختلف از شرکت‌های معتبر مثل بوئینگ می‌آیند و نحوه پرواز را برای بچه‌ها توضیح می‌دهند.

* در حوزه رسانه، خبرنگاران در نمایشگاه‌هایی شبیه به ماکس بیشتر به دنبال گرفتن خبر درخصوص توافقات احتمالی برای خرید یا همکاری هستند. مثلا دوره قبل خود ما خبر رایزنی با روس‌ها برای خرید جنگنده سوخو30 را مخابره کردیم که بازتاب‌های زیادی هم داشت. ولی آیا اصولا نمایشگاه‌های این چنینی جای همین کارهاست یا کشورها برای اهداف دیگری در آن حضور پیدا می‌کنند؟

مقصودی:

صنعت هوافضا به واسطه چند وجهی بودن، یک صنعت بسیار پیچیده است. از طرف دیگر روابط ما با روس‌ها هم یک رابطه پیچیده است و یک ظرافت خاص می‌خواهد و امیدوارم سیاستمداران ما این ظرافت را به خرج بدهند که صنعت هوافضا وجه‌المصالحه سیاسی نشود.

وقتی در خصوص توسعه فناوری صحبت می‌کنیم باید تکلیف‌مان را با صنعت هوافضا معلوم کنیم که آیا به دنبال توسعه تکنولوژی هستیم یا نه؟

در واقع باید به این حوزه به عنوان پیش برنده فناوری و اقتصاد نگاه شود و به نظر می‌رسد ماکس و نمایشگاه‌های مشابه و فعالیت‌های کسب و کاری می‌تواند ظرفیتی باشند برای فشار از پایین و چانه‌زنی از بالا.

* شرکت‌های دانش بنیان برای استفاده بهتر از نمایشگاه‌های اینچنینی چه برنامه‌ریزی باید داشته باشند؟

ملکی‌پور:ما برای حضور در بازارهای جهانی نیازمند یک انسجام در داخل هستیم. جامعه هوافضایی ما جامعه کوچک است اما نیازمند همگرایی و مهربانی بیشتر بین اعضای آن هستیم.


*آقای اصلانی!‌ برخی خبرها درخصوص ایجاد چالش میان دو نمایشگاه ماکس و آرمیا (نمایشگاه نظامی روسیه) شنیده می‌شود و اینکه ممکن است این دو در آینده در غالب یک نمایشاه عمل کنند و یا اخبار دیگر. آینده ماکس و آرمیا چطور خواهد بود و سرمایه‌گذاری در کدامیک از اینها برای ما بهتر است؟

اما درخصوص آینده این دو نمایشگاه، صحبت‌های مختلفی شده است و یکی از آنها این است که این دو نمایشگاه با هم ترکیب شوند و یا مجری آن عوض شود.

ما باید برای حضور بهتر در این رویدادها حواس‌مان به این تغییرات باشد تا حداکثر استفاده را ببریم. ما باید این تغییرات را رصد کنیم که آیا باید در آرمیا بیشتر حضور داشته باشیم یا در ماکس.

البته این اخبار هنوز در حد گمانه‌زنی‌هاست و ممکن است در سال 2019 این تغییرات روشن شود. یعنی ممکن است مثلا بخش نظامی و غیرنظامی ماکس از هم جدا شود. البته اینها هنوز قطعی نیست اما ما چون برای این حضور هزینه می‌کنیم باید حواس‌مان باشد.

* آماری از میزان بازدید از غرفه ایران در نمایشگاه امسال ماکس دارید؟

اصلانی:من هنوز در خصوص سال جاری آمار دقیقی ندارم اما در سال 2015 در غرفه ایران حدود 120 مورد جلسه کوچک و بزرگ برگزار شد و 2 تا 3 هزار نفر بازدید کننده تخصصی از غرفه ایران دیدن کردند که قاعدتا این آمار باید امسال بیشتر باشد.

* آقای مقصودی، لطفا به عنوان جمع بندی مباحث، بفرمایید از نگاه شما، برای حضور بهتر و موثرتر در نمایشگاه‌های خارجی چه سیاستی باید در پیش گرفت و مشکل کار در کجاست؟

مقصودی:ما باید بدانیم که هوافضا، خودروسازی، سیمان، پتروشیمی و حتی هسته‌ای نیست. ویژگی‌های چند بعدی و پیچیده دارد که اگر اینها را احصا نکنیم و در سطح کلان ملی تصمیم نگیریم، نتیجه این می‌شود که هر چند وقت یک بار دور هم جمع می‌شویم و غم و غصه‌های خود را تکرار می‌کنیم.نمایشگاه‌هایی از قبل ماکس قطعا یک فرصت است و ما باید اجازه دهیم شرکت‌های دانش‌بنیان و خصوصی جلو بروند و دولت پشتیبان باشد تا ارتباطات و گره‌های اقتصادی، خارج از روابط سیاسی ایجاد شود و بعد اینها بیاید در تراز تجاری دو کشور قرار بگیرد تا بعد بتوانیم استفاده کنیم.


نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* کد امنیتی:
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
نظرسنجی
دلایل توسعه نیافتن هوانوردی عمومی در کشور را در چه می دانید؟
کمبود زیرساخت های مناسب
آشنایی محدود مردم با هوانوردی عمومی
عدم حمایت مناسب دولت
گستردگی غیرضروری مناطق پروازممنوع
عدم تمایل بخش خصوصی به سرمایه‌گذاری در هوانوردی عمومی
قوانین دست و پا گیر در این حوزه