راه اندازی «پرتال جامع هوانوردی عمومی ایران» ؛ به زودی        عضویت در کانال تلگرام هیتنا      
کد خبر: ۳۶۳۷     تاریخ انتشار: ۱۴ تير ۱۳۹۰ - ۱۶:۰۰
سرويس‌هاي تخفيف كوپني و كسب‌و‌كارهايي را كه به دنبال داشته‌اند.
 سرويس‌هاي تخفيف كوپني (Couponing) امروزه به طرز غيرقابل باوري در اكوسيستم تجارت‌هاي اينترنتي محبوب شده‌اند. در اين ميان نوع، ويژه‌اي از سايت‌هاي فعال در اين حوزه كه به ارائه قراردادهاي روزانه(Deal-of-the-day) مي‌پردازند، كسب‌و‌كارهايي عظيم،كه در مواردي ارزش آن‌ها به چندين ميليارد دلار هم مي‌رسد، را به دنبال داشته‌اند. گروپان را بايد موفق‌ترين نمونه اين  سايت‌ها دانست. كسب‌و‌كار اندرو ميسون و همكارانش كه قدمتش به سه سال هم نمي‌رسد، اكنون در حال آماده‌سازي خود براي عرضه عمومي سهامي (IPO) 25 ميلياردي است.فرض كنيد كه رستوران‌داري در شهر شما تصميم مي‌گيرد، شنبه هفته بعد تخفيف ويژه‌اي را براي مشتريان خود در نظر بگيرد. وي براي اعلام عمومي اين امر مي‌تواند به سايت گروپان مراجعه كرده و با ثبت‌نام سرويس خود، كار مطلع كردن مشتريان احتمالي را به گروپان بسپارد. سرويس جديد اين شركت حتي پا را از اين نيز فراتر گذاشته و مي‌تواند به مشتريان بهينه‌ترين تبليغات را بر‌اساس مكان فيزيكي آنان در لحظه ارائه كند. اين برداشتي بسيار ساده از كاري بود كه گروپان انجام مي‌دهد. اما در لايه‌هاي عميق‌تر اين كسب‌و‌كار، مسائل بسيار پيچيده‌تر مي‌شوند.اندرو ميسون و همكارانش قطعاً گروهي بلندپرواز هستند و شايد آرمان آن‌ها براي آينده گروپان كمي غيرواقع بينانه باشد. اما به هر سو، تا همين لحظه نيز آنان از هر پيش‌بيني‌اي فراتر عمل كرده‌اند. عملكردي كه اگر با همين شتاب به رشد خود ادامه دهد، به اعتقاد گروپان بازار گوگل را در مقابل بازار اين شركت بسيار كوچك جلوه مي‌دهد.
در يكي از صبح‌هاي سرد اوايل ماه مارس، اندرو ميسون در گوشه خياباني خارج از دفتر شركت‌ ايستاده بود و در حال بيان نقشه‌اش براي پايان بخشيدن به يكي از سؤال‌هايي بود كه همواره در طول تاريخ ذهن انسان‌ها را به خود مشغول كرده بود: كجا بايد ناهار خورد؟ ميسون مدير عامل يك شركت ارائه خدمات تخفيف كوپني(Couponing) ديجيتال با نام گروپان «Groupon» است. گروپان شركتي تازه تأسيس و بسيار محبوب است كه هر روز براي بيش از هفتاد ميليون مشترك در سراسر دنيا ايميل مي‌فرستد. ميسون از طريق آي‌فونش به سرويس جديدي به نام Groupon Now لاگين كرده و به صحبت درباره دو دكمه ساده‌اي مي‌پردازد كه نه تنها ممكن است عادت‌هاي زمان ناهار افراد دنيا را تغيير دهند، بلكه مي‌توانند مكان‌نگاري بازار چند ميليارد دلاري تجارت‌هاي محلي را نيز دچار تغيير سازند. اما اين دو دكمه چه چيزهايي هستند؟ آن‌ها دو اصطلاح رايج را شامل مي‌شوند: «من گرسنه‌ام و حوصله‌ام سر رفته است.»

با اين كه ساعت 11 صبح براي صرف ناهار خيلي زود است، ميسون روي دكمه «من گرسنه‌ام» كليك كرده و تلفنش مكان وي را به سرورهاي گروپان منتقل مي‌كند. به اين ترتيب، فهرستي از رستوران‌هاي نزديك براي وي به نمايش در‌مي‌آيد. در آن سوي پلي كه روي رودخانه شيكاگو واقع شده، يك رستوران آسيايي با نام Thalia Spice در حال آزمايش كردن سرويس Groupon Now است و به همين دليل غذايي را كه قيمتش بيست دلار است، با دوازده دلار به شما ارائه مي‌دهد. در خيابان شمالي نيز  رستوراني با نام Spot Cafe وجود دارد كه اعلام مي‌كند، مي‌توانيد غذاي ده دلاري را با شش دلار تهيه كنيد. البته، هر دو رستوران تأكيد مي‌كنند، اين تخفيف‌ها تنها در ساعات خاصي از روزهايي انتخابي قابل ارائه هستند و اين چيزي است كه باعث مي‌شود گروپان از نگاه ميسون به تركيبي از Yellow Page‌ها، بسته كوپن Valpak و دربان مطلع از قيمتي براي ميليون‌ها مصرف كننده تبديل شود. وي مي‌گويد: «ممكن است در نهايت وضعيت به‌گونه‌اي شود كه مردم تنها چيزي را كه در گروپان يافته‌اند، ميل كنند. جالب‌تر از اين وقتي است كه آن‌ها زمان خوردنشان  را نيز مطابق با زمان يافتن غذا در گروپان تنظيم كنند.»

اين روزها اندرو ميسون توجه زيادي را به خود جلب كرده است. در مدت زماني كمتر از دو سال، نوازنده كيبورد يك گروه راك سابق، توانسته ‌است شركتي را برپا سازد كه شايد بتوان گفت سريع‌ترين رشد را در تمام تاريخ داشته است. بله، درست خوانديد! پيش بيني مي‌شود كسب و كار گروپان در سال 2011 چيزي حدود سه تا چهار ميليارد دلار درآمد برايشان به ارمغان آورد، رقمي كه در سال 2010 حدود 750 ميليون دلار بود. آوريل گذشته، گروپان 1,4 ميليارد دلار قيمت گذاري شد. اين رقم در نوامبر به سه‌ميليارد دلار رسيد و دو ماه پس از آن پيشنهاد شش ميليارد دلاري گوگل براي خريد آن رد شد. در ماه‌هاي گذشته، شركت بارها جلسه‌هايي را با بانكداران درباره احتمال عرضه اوليه سهام به صورت عمومي (IPO) برگزار كرده است. كاري كه بنا به شنيده‌هاي نشريه بيزينس‌ويك از افراد دخيل در اين مذاكرات، مي‌تواند تا 25 ميليارد دلار براي شركت سرمايه به ارمغان آورد. هاوارد شولتز، مدير عامل كنوني استارباكس و عضو سابق هيئت مديره eBay كه در فوريه به هيئت مديره گروپان پيوسته و در آن سرمايه‌گذاري كرده، مي‌گويد: «استارباكس و eBay در مقايسه با آن چيزي كه براي گروپان اتفاق مي‌افتد، كاملاً شركت‌هايي ساكن محسوب مي‌شوند. در حقيقت من تا به حال شاهد چنين پديده‌اي نبوده‌ام. آن‌ها در‌موقعيتي بسيار استثنايي به شكستن كدها پرداختند و به جايگاه كنوني دست يافتند.» ايميل‌هاي روزانه گروپان مي‌توانند در هر زمينه‌اي از غذا گرفته تا ماساژ براي مشتريان تخفيف ارائه كنند. به‌عنوان مثال، مشتري‌اي براي يك درس پرش با چتر نجات صد دلاري، پنجاه دلار پرداخت مي‌كند. حال گروپان اين پول را با تاجر تقسيم كرده و بين چهل تا پنجاه درصد آن را برمي‌دارد.

البته مشتريان اين معامله‌ها مي‌دانند كه گروپان تنها بازيگر اين حوزه نيست، بلكه فهرست بلندي از سرويس‌هاي معامله روزانه وجود دارد كه هر روز نيز طولش بيشتر مي‌شود. از شركت‌هاي تازه تأسيسي مانند LivingSocial، Tippr، Bloomspot، Scountmob و BuyWithMe گرفته تا شركت‌هاي اينترنتي قديمي‌تري مانند سايت نقد Yelp، سلطان رزرو رستوران يعني OpenTable‌، گوگل، فيس‌بوك، ياهو و مايكروسافت. همه اين شركت‌ها توانسته‌اند ضعفي اساسي را كه در مدل گروپان سو سو مي‌زند،‌ كشف كنند: اين كسب و كار به‌راحتي قابل كپي‌كردن است. فناوري درگير در اين كسب و كار پيچيدگي خاصي ندارد؛ شما تنها به يك سري فروشنده نياز داريد كه تا جاي ممكن به رستوران‌ها و سالن‌هاي زيبايي زنگ بزنند. اما مسئله اينجا است كه بايد ديد اين كسب و كارهاي محلي تا چه اندازه به گروپان وفادارند.
سرويس Groupon Now تلاش فعلي ميسون براي ساختن چيزي است كه نتوان به راحتي از روي آن كپي‌برداري كرد: يك بازار بزرگ و نقد براي ترافيك رهگذران. ميسون نه تنها مي‌خواهد زمان غذا خوردن مردم را دچار تغيير سازد، بلكه قصد دارد با نگاهي بلندپروازانه‌تر گروپان را به برنامه روزانه زندگي مصرف كنندگان و تاجران وارد سازد. وي مي‌گويد: «ما مي‌خواهيم مردم هر بار كه از در بيرون مي‌روند به گروپان فكر كنند.» هري‌ولر، يك سرمايه‌گذار و مشاور گروپان كه ميسون را قانع كرد رابط Groupon Now را ساده‌تر ساخته و به جاي گزينه‌هاي مختلف صرفاً دو دكمه «گرسنه» و «بي حوصله» را در برنامه قرار دهد، در اين‌باره مي‌گويد: «اگر ما بتوانيم راه را درست طي كنيم، بازار گوگل در مقابل آن خيلي كوچك به نظر مي‌آيد. اين سرويس دقيقاً به سراغ بزرگ‌ترين بخش تجارت ايالات‌متحده، يعني تجارت‌هاي محلي رفته است.» گروپان بخشي از طبقه ششم ساختمان سابق Montgomery Ward را اشغال كرده است. فروشگاه زنجيره‌اي سابقي كه به همراه ديگر تاجرفعال در شيكاگو، يعني Sears Roebuck‌ در طول قرن نوزدهم و بيستم تعريف جديدي را براي خرده فروشي ارائه  كردند. آرون مونتگومري وارد، ممكن است ديگر قادر به شناسايي ساختماني كه در سال 1908 آن را بنا  كرد نباشد. كاركنان گروپان به صورت بسيار فشرده‌اي در كنار هم قرار گرفته‌اند. نقاشي‌ها و كارتون‌ها بيشتر ديوارها و وايت بردها را پوشانده است. قفسه‌ها با كارتن‌هاي قهوه و شيريني پر شده است. به اين بازار شام، توپ‌هاي آبي يوگا را نيز اضافه كنيد كه شركت به هر كارمندي يكي از آن‌ها داده و در بسياري از موارد به عنوان جايگزين صندلي ميز كار از آن‌ها استفاده مي‌شود. اتاق كنفرانس يا به بيان خود گروپاني‌ها «اتاق جنگ» مكان عرضه Groupon Now است. يك وايت برد با نقشه‌هاي عظيم از شهرهايي كه قرار است اهداف اوليه باشند و سياهه‌اي از شماره تاجراني كه در هر ناحيه ثبت‌نام كرده‌اند، پر شده است. شركت برنامه‌ريزي كرده تا در اوايل آوريل به صورت گسترده سرويس را عرضه كند. قبل از آن‌كه ميسون به مشهورترين فراهم‌كننده كوپن در دنيا تبديل شود، رؤيايي به مراتب بلندپروازانه‌تر در سر داشت‌: او مي‌خواست تا به حل  سركش‌ترين مشكل جهان كمك كند. ميسون در حال تحصيل در مقطع كارشناسي ارشد سياست‌گذاري عمومي در دانشگاه شيكاگو بود كه تصميم گرفت دانشگاه را رها كرده و The Point را راه‌اندازي كند. The Point يك شبكه اقدام اشتراكي بود كه در آن مردم مي‌توانستند صدايشان را تركيب كرده تا شركت‌ها و مقامات دولتي را راضي به تغيير برخي سياست‌ها كنند؛ به عنوان مثال، درخواست از دولت فدرال براي اعلام روز انتخابات به عنوان يكي از تعطيلات رسمي. اما The Point راه به جايي نبرد. افراد به ندرت در اين جمع شركت كردند و اهداف اين اعمال مانند دولت و شركت‌ها نيز نسبت به آن توجهي نشان ندادند. اما ايده The Point به نحو احسن در حوزه تجارت محلي پياده‌سازي شد. يك شركت ممكن است اهميتي به حرف چند صد آشوبگر ندهد، اما با كمال ميل حاضر خواهد شد تخفيفي پنجاه درصدي ارائه دهد تا مردم براي نخستين‌بار پايشان را داخل درهاي شركت بگذارند.

منبع:ماهنامه شبكه
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* کد امنیتی:
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد