راه اندازی «پرتال جامع هوانوردی عمومی ایران» ؛ به زودی        عضویت در کانال تلگرام هیتنا      
کد خبر: ۳۹۴۹     تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۳۹۰ - ۰۸:۳۸
اختصاصي هيتنا
خودروهاي هوشمند آينده چيزي بيش از يك راننده الكترونيك به شما مي دهند.
هيتنا: قانون گزاران در نوادا (Nevada) در چند هفته گذشته با تصويب و وضع قوانين و مقررات جديد و بررسي اندازه هاي جديد براي وسايل نقليه بدون راننده، حركتي مبتكرانه و روبه جلو داشتند. در حال حاضر وسايل نقليه بسياري فعاليت هايي دارند كه حضور انسان در آنها ضروري است. فعاليت هايي از قبيل پارك كردن و ترمز كردن، كه تا زماني كه قابل حركت، قادر به تصميم گيري و رانندگي توسط خودشان باشند قابل كنترل هستند. تا زماني كه ماشين داريم بايد در ترافيك ساعت ها را بگذرانيم، اما نسل جديدي از فن آوري خودرو هاي هوشمند به رانندگان و ماشين ها كمك شاياني مي كند از اين جهت كه سفر هايي منظم را سازمان دهي كرده و باعث جلوگيري از ترافيك ،  تركيدگي چرخها و خرابي هاي ماشين مي گردد.
به گزارش گروه خودروي هيتنا، دنياي وسيع اتومبيل هاي خود مختار (اتوماتيك بدون راننده- اتومبيل هايي كه خود و بدون دخالت انسان قادر به حركت باشند) در مقابل ما وجود دارد. با استفاده از نرم افزار هاي نسبتا ساده و تنظيمات مناسب بر روي سخت افزار هاي موجود، خودروسازان بزرگ در آمريكا و اروپا در حال ساخت اتومبيل هايي هستند كه دقيق تر كار مي كنند و براي محيط زيست مناسب تر هستند. 
ماشين هاي هوشمند و سهولتي فوق العاده در رانندگي با بهترين شرايط براي محيط زيست
 
اين خودروها با برقراري ارتباط  با يكديگر مي توانند خودشان تصميم گيري كنند و بدين ترتيب آينده ي رانندگي، نيازي به دست هاي انسان نخواهد بود.
با آنچه از الگوريتم ها و تجزيه تحليل ها مشخص است، مي توان گفت تقريبا تمامي حركات راننده قابل پيش بيني است و از اين طريق  هرحادثه اي كه ممكن است طي چند ثانيه و يا چند ساعت آينده پيش بيايد به راحتي در طول جاده قابل پيش بيني است. خودرو هاي سواري مجهز به رادار نسبت به محيط اطراف خود حساس هستند و مي توانند محيط پيرامون خود را حس كنند، قطار جاده اي و شبكه هاي خودرو به خودرو سبب كاهش راه بندان مي شوند و از اين طريق نه تنها از نظر اقتصادي مصرف سوخت بهينه اي خواهند داشت بلكه باعث جلوگيري از تلفات نيز مي گردند.
 
ماشين هاي هوشمند و سهولتي فوق العاده در رانندگي با بهترين شرايط براي محيط زيست
 
رايان مك گي (Ryan McGee)، يكي از مهندسين گروه تحقيقاتي نو آوري فورد (Ford) در ديربورن (Dearborn)، ميشيگان اذعان داشت: بسياري از تعاملات ما امروزه براي كمك به راننده براي انجام هرچه بهتر كارهاي خود مي باشد، اما آنچه كه ما در حال انجام آن هستيم، كمك به خود وسيله نقليه مي باشد تا خودرو را وسيله اي هوشمند كنيم. هنگامي كه شما خودرويي مي گيريد و آن امكانات خيلي زيادي خواهيد داشت. كه در اينجا تنها به برخي از آن ها اشاره مي شود:
خودوري شما مي تواند مكاني را كه شما به آن جا مي خواهيد برويد پيش بيني كند
اگر شما از وسايل حمل و نقل عمومي استقاده نمي كنيد، شانس شما طبق  برنامه منظم خاص براي رانندگي تنها رفتن به مدرسه، رانندگي كردن از محل كار به منزل و بالعكس و مي باشد. در صبح شما از خانه به كافي شاپ رفته و سپس به محل كارتان، سپس محل كارتان را ترك مي كنيد و ممكن است در فروشگاه زنجيره اي كه در مسير برگشت به منزل است توقف نماييد و به خانه برگرديد. فورد مي خواهد كاري كند كه خودروي شما مسير شما را پيش بيني كند و حدس بزند كه در آن لحظه كه شما فرمان ماشين را مي چرخانيد به كجا مي خواهيد برويد.
محققان در حال انجام كاري بر روي سابقه رانندگي هستند كه بتوان از طريق آن نرم افزار گوگل را به خودرو نصب كرد، كه به دستگاه پيش بيني اي پي آي ( API ) معروف است. اين نرم افزار با استفاده از يك الگوريتم يادگيري مي تواند طوري عمل كند كه خودرو پيش بيني رفتار داشته باشد، يعني بتواند كارهايي كه راننده به طور عادت انجام مي دهد را پيش بيني كند.
مك گي گفت : سوالي كه ما از اين مدل خودرو داريم اين است كه : اين فرد بعد از اينجا به كجا مي خواهد برود، سپس اين مدل در پاسخ خواهد گفت امروز چهارشنبه ساعت 5 مي باشد پس شما به احتمال زياد مي خواهيد به خانه برويد. و اطلاعات لازم را به خودرو مي فرستد.
مك گي در توضيح اين طرح اضافه كرد، سيستم كنوني متصل به اينترنت مي باشد و به طور اتوماتيك تمامي اطلاعات مربوط به زمان و مكان ماشين را در روز هاي مختلف ضبط و ذخيره مي كندو الگوريتم،ليستي از سفر هاي احتمالي را براي آن مكان و زمان بر اساس احتمالات سفر تهيه مي كند كه طبق آن ماشين مي تواند براي مصرف برق خود به يك باتري متصل باشد به جاي اينكه متكي به بنزين باشد. كه اين باتري مي تواند براي پلاگين در خودرو هاي هيبريدي بسيار مناسب باشد. فورد در مرحله  تست كردن اين طرح در يك مدل هيبريدي اسكيپ اس يو وي پلاگين ( Escape SUV plug-in ) مي باشد.
در آينده، دولت ها ممكن است مناطقي با توليد كم گاز هاي گل خانه اي در نزديكي مدارس و يا پارك ها و ايجاد كنند و يا حتي لاين هايي بسازند كه تنها با باتري كار مي كنند. مك گي معمولا در راه خانه از محل كارش پسرش را نيز از تمرين فوتبال بر مي دارد و به خانه مي برد. وي مي گويد كه اگر ماشينش كار هاي عادي روزمره وي را بداند و هم چنين از وجود يك منطقه توليد كم گاز هاي گلخانه اي در آن محل مطلع باشد، خودرو مقداري از آب باتري را ذخيره كرده و براي آن بخش روز كنار مي گذارد. سپس خودرو مطمئن مي شود كه من انرژي لازم را ذخيره كرده ام و زماني كه به محل مورد نظر برسم مي توانم الكترونيكي رانندگي كنم. وي افزود كه اگر ما اطلاعات بيشتري راجع به نحوه استفاده ي افراد از خودرو ها را داشتيم، مي توانستيم عملكرد آن ها را به طرز چشم گيري بهينه سازي كنيم تا حداكثر نياز افراد را تامين نمايد.
 
ماشين هاي هوشمند و سهولتي فوق العاده در رانندگي با بهترين شرايط براي محيط زيست
 
مك گي هم چنان اضافه كرد كه با اين وجود كل برنامه هاي عادي روزمره مي توانند شكسته شوند، چه مي شود اگر شما يك بوريتو در روز چهار شنبه بخواهيد اما در روز پنج شنبه چيزبرگر ميل داشته باشيد؟ خودرو هيچ ايده اي راجع به جايي كه در وقت ناهار خواهيد رفت نخواهد داشت. از آنجا كه اتفاقات غير منتظره براي رانندگان هميشه وجود دارد، رانندگان براي رفع اين مسئله در صورت وجود نرم افزار بر روي وسايل نقليه بازار انبوه، مي توانند اصلاحات و متعلقات بيشتري به سيستم نرم افزاري خودرو اضافه كنند.
 ماشين شما مي تواند جريان ترافيك را پيش بيني كند
وقتي يك ماشين از عادت هاي روزمره راننده خود اطلاع داشته باشد، مي تواند تصميمات اگاهانه تري بگيرد. اگر پيش بيني كنندگان ترافيك اطلاعات كافي داشته باشند و از مدل هاي خوبي براي تفسير اين اطلاعات برخوردار باشند، قادر خواهند بود به راحتي در وقت ناهار به شما بگويند كه مسير رفت و آمد به منزل شما در ساعت 5 بعد از ظهر چگونه خواهد بود. آي بي ام (IBM) براي اجراي اين طرح يك نرم افزار براي گوشي هاي هوشمند ساخته است.
آي بي ام مي گويد كه اين برنامه مي تواند الگوهاي يك راننده را ياد بگيرد، هم چنين قادر خواهد بود پيش بيني كند كه جريان ترافيك در 30 دقيقه آينده و يا بيشتر به چه صورت خواهد بود و حتي اطلاعات را قبل اينكه راننده پشت فرمان بشيند به وي انتقال دهد. بيگ بلو (Big Blue) در منطقه خليج سان فرانسيسكو در حال آزمايش اين سيستم مي باشد. اين آزمايش به مديريت جان دي(John Day)، مدير برنامه آي بي ام اسمارتر ترافيك (Smarter Traffic)، مركز اطلاع رساني ترافيك، مي باشد.
اين برنامه از يك تلفن با قابليت جي پي اس استفاده مي كند كه از طريق آن حركات راننده را در طول زمان هاي مختلف روز بررسي كرده و برنامه هاي روزانه وي را فرا مي گيرد. هم چنين به يك سيستم 700 حسگري جاده مجهز است كه قبلا توسط وزارت حمل و نقل كاليفرنيا نصب شده. اين حسگر ها اطلاعات مربوط به سرعت و شتاب اتومبيل و هم چنين جريان ترافيك را از طريق شمارش خودرو در هر دقيقه رد يابي مي كند. حسگر ها اطلاعات را هر 30 ثانيه يك بار جمع آوري مي كنند اما آي بي ام اين كار را در هر 5 دقيقه انجام مي دهد و اطلاعات جمع آوري شده را به يك الگوريتم مي دهد. طبق گفته دي، الگوريتم باعث ارتباط بين داده ها و هم چنين الگو ها مي شود.
وي افزود كه اين ابزار در تشخيص و يادگيري علايم بسيار هوشمند است. به طوري كه هنگامي كه جريان ترافيك آهسته مي شود، در يك منطقه خاص و يا حتي در تقاطع ها اين مسئله را مطرح مي كند، سپس 83 درصد از وقتي كه بايد را وقت داريد تا به اين مشكل بزرگ تر، يعني ترافيك، به راحتي فكر كنيد.
با استفاده از اين علايم، سيستم اطلاعات زمان واقعي را تجزيه و تحليل مي كند، در زمان واقعي مدل را براي داشتن اطلاعاتي به روز از وضعيت ترافيك آماده مي سازد تا در هر 5 دقيقه تغيير كرده و اطلاعات جديدي را آماده كند. در حالي كه سيستم هاي پيش بيني موجود، اطلاعات پيش بيني شده ي خود را بر اساس شرايط فعلي اعلام مي كنند و در صورتي كه چيزي تغيير نكند پيش بيني وضعيت ترافيك را انجام مي دهند، الگوريتم مي تواند اثرات امواج را بر هر اقدامي بسنجد و محاسبه كند.  
وي گفت كه كاربران مي توانند از طريق يك رايانه به راحتي به برنامه وارد شوند و تاريخچه سفر را ملاحظه نمايند، مي توانند براي آن كه حجم اطلاعات ذخيره اي مديريت كنند، راه هايي را اضافه و يا حذف كنند. كاربر حتي مي تواند پيش بيني برنامه ارائه كوپن براي كسب و كار راننده را نيز به راحتي پيش بيني كرده و اطلاعات مربوط به آن را ذخيره كند.
طبق گفته ي دي، اگر شما قابليت تشخيص اين را داشته باشيد كه كسي براي مثال  زياد به كافي شاپ مي رود و مسير را با خودرو طي مي كند، اطلاعات ارزشمندي را خواهيد داشت كه بايد با احتياط مورد استفاده قرار گيرد به طوري كه كاربر كنترل كاملي بر روي اطلاعات داشته باشد و بتواند فقط در صورت لزوم اين اطلاعات را به اشتراك بگذارد و همان طور كه مي شود حدس زد چنين قابليتي نيز وجود دارد.
در اين عكس برنامه مسافر دقيق آي بي ام نشان داده شده است. اين سيستم از يك گوشي جي پي اس دار هوشمند استفاده مي كند با عادات راننده را بررسي كند.هم چنين از طريق شبكه سنسور هاي جاده اي قادر به بررسي جريان ترافيك در سراسر منطقه مي باشد. الگوريتم توسعه يافته ي آي بي ام بر اساس جريان ترافيك فعلي وضعيت ترافيك را در آينده  پيش بيني مي كند و نرم افزار مي تواند با ارسال يك پيامك و يا حتي ايميل به راننده اين موضوع را حتي قبل از اينكه وي براي رانندگي آماده شده باشد، اطلاع دهد.
دي گفته است كه قدرت واقعي نرم افزار كمك به راننده براي دوري از ترافيك مي باشد. اين نرم افزار مي تواند مسير هاي جايگزين را پيشنهاد دهد و حتي جدول زماني حمل و نقل را بر اساس وب بررسي كند و اطلاعات لازمه را در اختيار راننده قرار دهد. پس اگر يك راننده معمولا در ساعت 8:30 براي رفتن به محل كار خود آماده مي شود، در ساعت 8 پيامي با مضمون پيش بيني هاي روز پيش رو دريافت خواهد كرد. " به نظر مي رسد امروز مسير بدي را در پيش رو داشته باشيد، اما قطار امروز در ساعت 8:30 حركت مي كند و 48 جاي پارك در پارك شوار ها در آن ساعت موجود مي باشد."
طبق گفته دي سيستم مي تواند در هر جايي كه سنسور هاي جاده اي وجود دارد به راحتي كار كند به شرطي كه راننده ها با تلفن هاي جي پي اس دار هوشمند نيز مجهز باشند.
وي افزود: به هر شهري برويد و اخبار آنجا را تماشا كنيد. و معمولا زماني كه فردي در حال صحبت راجع به ترافيك مي باشد، شما نقشه گرمايي را مشاهده خواهيد كرد درست مانند گوينده وضعيت آب و هوا. معمولا تمامي شهر ها نوعي از شبكه سنسور جاده اي دارند.
ماشين شما مي تواند كه حركات بعدي رانندگان و عابران پباده را پيش بيني كرده و به شما اطلاع دهند
حالا كه ماشين شما مي داند كه شما مي خواهيد چه كاري را انجام دهيد، و چه كارهايي قرار است انجام گيرد، نيازمند اين است كه بداند 20 فوت جلوتر چه كاري را انجام خواهد داد. شبكه هاي اتومبيل به اتومبيل و الگوريتم هاي پيشرفته كنترل مي توانند اين اطمينان را دهند كه هيچ شگفتي اي وجود ندارد و اميد واريم كه روزي ديگر تصادفي هم وجود نداشته باشد. آن ها هم چنين قادر هستند كه كارايي موتور را بهبود بخشند و توليد گاز هاي گلخانه اي را كاهش دهند به طوري كه از طريق جلوگيري از ترافيك هاي سنگين كه منجر به توقف و حركت هاي كوتاه خوردو مي گردد اين امر را ميسر مي كنند.
درست در همين هفته وزارت راه و ترابري حمل و نقل آمريكا اعلام كرد كه يك برنامه آزمايشي اين قابليت را به رانندگان مي دهند تا در فاصله اي كه خود رانندگان در آينده در آنجا قرار خواهند گرفت قابليت هاي خودرو هاي متصل را بررسي كنند. سيستم ها ماشين ها را طوري برنامه ريزي خواهند كرد كه خودرو بتواند به راحتي  با خودرو هاي ديگر ارتباط برقرار كند و زير ساخت هاي جاده از جمله چراغ هاي ترافيكي و تقاطع هاي راه آهن را به يكديگر گزارش دهند، اما راننده ها بايد اول به اين طرح عادت كنند. كلينيك ها در شهرهاي كم جمعيت به انسان ها اين اجازه را مي دهند كه فن آوري ارتباط بي سيم بين ماشين ها را تست كنند تا ببينند چقدر مي توانند خود را با آن سازگار كنند.
اگر ما با خودروها تا حد لازم سازگار نباشيم، خودروها مجهز به تجهيزاتي براي بهبود اين امر مي شوند. محققان دانشگاه ام آي تي (MIT) در حال توسعه الگوريتم ها ي جديدي هستند كه تركيبي از رفتار هاي انسان را به اين مدل اضافه مي كند تا به راننده ها در صورت لزوم برخورد بالقوه را هشدار دهند و كنترل ماشين را به دست گيرند تا از تصادفات جلوگيري كنند.
براي رسيدن به اهداف اين سيستم، رانندگي به دو گام تقسيم مي شود: ترمز كردن و سرعت گرفتن. بسته به اينكه كدام عمل توسط راننده در زمان مشخصي انجام مي شود. طبق اخبار ام آي تي، بسياري از نتايج در جايي كه خودرو در آينده اي نزديك در آن جا خواهد بود ممكن است پيش آيد كه بر اساس گزارشات ام آي تي در الگوريتم هاي جديدي كه در ماه پيش ارائه شده اين امر مشهود است. استاديار مهندسي مكانيك ام آي تي، دوميتيلا دل وكشيو (Domitilla Del Vecchio) نيز مدل هايي را طراحي كرده كه رفتار انسان را پيش بيني مي كند، مانند هنگامي كه رانندگان در تقاطع ها سرعت خود را كم كرده و يا به آن مي افزايند.
طبق گزارش ام آي تي سيستم حاصله مي تواند نقاط تقاطعي كه در آن وسايل نقليه در معرض خطر تصادف قرار مي گيرند را تعيين كند. يك خودرو كه به الگوريتم ها مجهز مي باشد به راحتي مي تواند عكس العمل خودرو هاي ديگر و چراغ هاي راهنمايي را پيش بيني كند. حسگر هاي پردازنده را نيز راهنمايي كند چرا كه مي توان اطلاعات دريافتي از خودروهاي ديگر را به آن ها انتقال دهد و بر اين اساس عاملي در جهت جلوگيري از تصادفات گردد.
در عكس وسط شما چراغ قرمز ال اي دي را مشاهده مي كنيد كه در امتداد پايه شيشه جلويي ماشين در سمت راننده خطر در پيش رو را گزارش مي دهد.
در آينده كه خودرو ها تحت هيچ شرايطي هيچ راننده اي ندارند، الگوريتم ها مجبورند براي تعداد متغيري از ماشين ها اطلاعات در نظر بگيرند و براي عوارض موج دار شدن يك عمل حساب و كتاب كنند. براي مثال اگر ماشيني به جهت جلوگيري از تصادفي سرعت خود را كم مي كند، ماشين هاي ديگر نيز بايد رفتار خود را تغيير دهند. يك سيستم كنترل توزيع شده مي تواند شتاب، ترمزكردن، تغيير خط و خروجي بزرگراه را براي تمامي اتومبيل هايي كه در يك امتداد قرار دارند، كنترل كند.
محققان دانشگاه كارنگي ملون (Carnegie Mellon) شبيه سازي ساخته اند كه مي تواند امنيت سيستم، حتي با وجود ماشين هاي متعدد با وظايف پيچيده و چند گانه، را تامين كند. گروهي كه توسط آندره پلاتزر (Andre Platzer)، يكي از استادياران علوم كامپيوتر اين دانشگاه، رهبري مي شود با دو ماشين در يك لاين اين شبيه سازي را آغاز كرده اند. سپس آن ها ماشين هاي بيشتري به لاين افزودند تا بتوانند دريابند كه اين سيستم با تعداد معدود و حتي دلخواهي از خودرو ها نيز مي تواند به درستي كار كند. طبق آن چه پلاتزر در نسخه اي از سي ام يو  (CMU)اذعان داشته، در نهايت، سيستم اجتناب از بايد تصادفات خودروها را در لاين ها در يك بزرگراه مستقيم شامل شود. هم چنين شبيه سازي هاي آينده بايد جاده هاي پر پيچ و خم را نيز پوشش دهند.
شركت خودروسازي سوئدي ولوو (Volvo) قطار هاي جاده اي، شامل خودرو هاي كارواني كه با يك راننده خبره كنترل مي شود را مورد آزمايش قرار دادند. خودروها مي توانند به قطار ها متصل شوند و توسط يك سيستم بي سيم به هم ديگر مرتبط شوند، يك سيستم كنترل كروز اداپتوري در اين صورت مي تواند سرعت ماشين ها را اندازه گيري كرده و به يك ميزان در آورد. حسگر ها در ماشين ها مي تواند اين اطمينان را به همه بدهند كه در فاصله اي ايمن از همديگر قرار خواهند گرفت. شركت ولوو يك قطار جاده اي با يك ماشين و يك تريلر كوچك را در اوايل سال جاري ميلادي آزمايش كرده است.
هدف اين كار اين است كه ميزان مصرف سوخت را كاهش داده، از ازدحام ماشين ها جلوگيري كرده و بدين ترتيب رانندگي را راحت تر كنند. خودروسازان اميدوارند كه تاسال 2020 اين فن آوري را پياده سازي كنند.
ماه گذشته محققان آلماني به اين نكته مهم دست يافته اند كه تنها 5 اتومبيل از هر 1000 اتومبيل براي كاهش راه بندان كافي است. حسگر ها در آن اتومبيل ها مي توانند اطلاعات را جمع آوري كنند و سپس آن ها را با خودرو هاي ديگر ردوبدل كنند. آنان اين كار را از طريق شبكه هاي بي سيم انجام مي دهند. البته علاوه بر اين آنها اين اطلاعات را به مركز فرماندهي ترافيك نيز ارسال مي كنند. داده هاي اوليه محصول يك سال آزمايشي كه بخشي از يك پروژه اتحاديه ي اروپاست، نشان مي دهد كه حداقل 5 اتومبيل براي تاثير گذاشتن بر روي تراكم كافي به نظر مي رسد.
اتومبيل شما تغيير چنداني نخواهد كرد، اين رايانه هايشان است كه دچار تغيير مي شود
براي خودرو سازان و براي كاربران خودرو يك خبر خوب در راه است و آن هم اين كه اكثر اين فناوري هاي نوين مي توانند با وارد كردن چند كد ساده و تغيير بسيار كوچكي بر روي سيستم الگوريتمي آنان قابل راه اندازي باشند. خودرو ها ديگر نياز به تغيير اساسي نخواهد داشت. با اين گونه به بروز رساني ها رانندگي به عملي بسيار ايمن تر و راحت تر تبديل مي شود، اين روند خوب نيز طي چند سال آينده صورت خواهد گرفت. اكنون تنها رانندگان بايد اندكي دقيق تر و زيركانه تر برانند.

 

منبع: popsci

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* کد امنیتی:
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد